חוק הליווי וטיפים לנהגים חדשים והורהים
חוק הליווי- מי צריך מלווה?
- נהג חדש: כל נהג הנמצא בתקופה של שנתיים מיום קבלת הרישיון לרבות נהגי רכב, אופנוע, טרקטורון או מכונה ניידת.
- נהג צעיר: נהג שטרם מלאו לו 24 שנים.
- נהג חדש צעיר: נהג חדש שהוציא רישיון לפני גיל 24.
קיימת חובת ליווי של חצי שנה, והנהג מוגבל במספר הנוסעים שבאפשרותו להסיע ברכב (יפורט בהמשך)
נהג חדש שגילו 24 שנים או יותר פטור מליווי.
מלווה יכול להיות מי שמלאו לו 24 שנה והוא בעל רישיון נהיגה תקף לסוג הרכב בו מתבצע הליווי ובעל ותק של 5 שנים לפחות, או בן 30 שנה הוא בעל ותק של 3 שנים.
על המלווה לשבת לצידו של הנהג החדש, ואסור שיהיה שיכור כהגדרתו בחוק.
תקופת הליווי-רישיון מדורג
תקופת הליווי הינה 6 חודשים והיא תחולק לשניים:
חלק ראשון:
3 חודשים ראשונים, חובה מלווה ביום ובלילה.
חלק שני:
3 חודשים אחרונים, חובה מלווה רק בלילה בין השעות 21:00 עד 6:00 למחרת.
תקופת הליווי היא לשם צבירת ניסיון בעזרת המלווה.
התהליך יעמוד על 50 שעות לפחות כאשר:
- 20 שעות בדרך עירונית.
- 15 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית.
- 15 שעות נהיגה בלילה 6:00 – 21:00 למחרת.
בסוף תקופת הליווי, הנהג המלווה שולח הצהרה אישית חתומה על ידו ועל ידי הנהג החדש למשרד התחבורה על ביצוע 50 השעות הנדרשות. לאחר מכן משרד התחבורה ינפיק לנהג החדש רישיון נהיגה קבוע מפלסטיק שתוקפו עד שנתיים מהיום שעבר את המבחן הנהיגה המעשי.
הגבלות של משרד התחבורה על נהג חדש
נהג חדש
בשנתיים הראשונות יחולו על הנהג מספר מגבלות:
- הנהג החדש מחויב לתלות שלט “נהג חדש” בשמשה האחורית של הרכב.
- מצופה מנהג חדש להקפיד הקפדה יתרה על חוקי התנועה ולהימנע לגמרי מעבירות תנועה.
- נהג חדש שהורשע באחת מהעבירות המצוינות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה (למשל לא נתן זכות קדימה או לא ציית לרמזור…) רישיונו יישלל ויחויב לעבור שוב בחינה עיונית.
- אם ביצע עבירה כזו ובית המשפט פסל אותו מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של שלושה חודשים או יותר, יחויב בבחינה עיונית ובבחינה מעשית.
- אם הורשע בעבירת שכרות, סמים או בעבירה שגרמה לתאונת דרכים בה נהרג אדם או נפצע קשה, יחויב גם בביצוע בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
הגבלת כמות נוסעים לנהג חדש:
- על פי החוק, נהג חדש מתחת לגיל 21, בתקופת הליווי עם מלווה, רשאי להסיע מספר נוסעים בהתאם למותר ברכב.
- נהג חדש מתחת לגיל 21, שכבר סיים את תקופת הליווי, לא יסיע ברכב יותר משני נוסעים נוספים. אלא אם יושב לצדו מלווה – הוא רשאי להסיע נוסעים נוספים בהתאם למותר ברכב.
- נהג חדש/צעיר מעל גיל 21 לא חלה עליו הגבלת הסעת נוסעים והוא ראשי להסיע נוסעים בהתאם למותר ברכב.
נהג מתחת לגיל 21 שהוא אינו נהג חדש, כלומר עם ותק מעל שנתיים – לא חלה לגביו הגבלה של מספר הנוסעים ברכב והוא רשאי להסיע נוסעים בהתאם למותר ברכב.
טיפים לנהג חדש ולמלווה
נכון שתקופת הליווי היא יחסית ארוכה, יחד עם זאת כדאי שנבין כי מדובר בתקופה מהותית ובעלת חשיבות בעיקר לנהג החדש, לכן מומלץ להסתכל על החצי הכוס המלאה ופשוט להנות מהזמן ביחד.
בסופו של יום, לימודי נהיגה ומבחן הרישוי לא מחסנים את הנהג מפני טעויות, לפיכך כמו בכל דבר חדש בחיים חשוב להתנסות, יתרה מזאת ההתנסות הרבה יותר יעילה כאשר יושב לידך נהג ותיק עם ניסיון.
# כמה דגשים קטנים שכדאי שכל אחד ידע:
- חשוב שהמלווה ידריך את הנהג החדש בתפעול הרכב ומערכותיו כך שיהיה בקיא בהפעלתו.
- במקביל לדאגה שלנו, ננסה לתת הערות בונות, בעדינות, לא להעמיס ולהלחיץ. זכרו גם אנחנו היינו נהגים חדשים.
- נמצא הזדמנויות לפידבקים חיוביים, פירגון וחיזוק נקודות טובות.
- מומלץ לסכם ביניכם צורת דיבור מקובלת כדי שתוכלו להעיר והנהגים/ות החדשים/ות יוכלו לקבל וללמוד מההערות.
- לתאם מראש את הנסיעות כדי שתוכלו להתארגן ולצאת בנחת.
- כדאי לשים לב ולהראות איך לתכנן את הנסיעות מראש.
- חשוב לעלות לכביש רק אם וכאשר כשירים לנהיגה – חשוב שידעו ויכירו את רגישות הנושא.
- נסחו כללי אצבע קצרים אפילו על דף קטן שיהיה קל לזכור ולהבין.
עצירה נכונה בשול הדרך וחזרה לכביש
סטיית הרכב לשול תתבצע תוך משנה זהירות, הורדת מהירות הדרגתית, ווידוא כי השול פנוי, וכי מהלך העצירה שלנו לא מפריעה לרכבים אחרים בכביש.
מה עושים?
- מדליקים אורות מצוקה (4 מאותתים).
- לפני יציאה מהרכב לובשים אפוד זוהר, מסתכלים במראות ומביטים היטב סביב.
- העדיפות ליציאה מהרכב תהיה מהצד המרוחק מהתנועה ככל הניתן.
- במידה ויש עמך נוסעים, אז מומלץ לפנות גם אותם מהרכב תוך התרחקות ממנו ושהיה באזור בטוח.
- הצבת משולש אזהרה תתבצע על ידי לובש האפוד בלבד.
- יש להציב את משולש האזהרה מאחורי הרכב שיראה במרחק של לפחות 100 מטרים.
*עליה חזרה לכביש משול הדרך תעשה על ידי בדיקה יסודית של מצב התנועה בכביש, מתן איתות
מתאים ועלייה מתונה תוך כדי האצה.
בלימה נכונה ובלימה ברכבים המצוידים במערכת ABS
לפני שנתמקד בשיטות הבלימה, נחדד כי שמירת מרחק היא מפתח כללי למניעת כל תאונה.
לכן, עדיף תמיד לשמור מרחק מספיק גדול מהרכב מלפנים, כך נבטיח נסיעה נעימה ובטוחה יותר.
בלימה נכונה
- ככלל, בנסיעה במדרונות תלולים, אין לתת לחיצות ממושכות על דוושת הבלם, אלא, יש ללחוץ על דוושת הבלם לסירוגין כלומר, לחיצה חזקה (לא חירום) ושחרור דוושת הבלם מייד.
- בכל מצב אחר (לא במדרון) ובתנאי שאתם נוהגים ברכב המצויד במערכת ABS Anti-lock Braking System)) מערכת למניעת נעילה בבלימה, יש לבלום את הרכב במלוא העוצמה, כלומר לחיצה מלאה וסחיטה של דוושת הבלם – מערכת ה ABS תכנס לפעולה ותמנע את נעילת הגלגלים, החלקת הרכב ואיבוד השליטה.
עשה/י אל תעשה/י
-
- התחל בנסיעה רק אחרי שכולם חגורים וישובים בכיסא המתאים להם.
- לא נוהגים עייפים.
- לא עוצרים בשול הדרך כדי למתוח איברים, או כדי להמתין לחברים שיגיעו לנקודת מפגש, בשביל זה יש נקודות עצירה.
- והכי חשוב:
לא מתעסקים בטלפון הנייד! לא מסמסים, נמנעים משיחות מיותרות ואם כן – רק בדיבורית.
השתלבות בנתיב האצה
על פי התקנות “תקנות התעבורה, תשכ”א-1961” (סעיף 40) סטיה נתיב נסיעה:
- א. לא יסטה נוהג רכב מנתיב נסיעתו אם עלול הדבר לגרום להפרעה או לסיכון.
כלומר, כל נהג שמשתלב לנתיב נסיעה אחר, באחריותו להשתלב אך ורק אם הכביש פנוי ואין הפרעה, גם אם זכות הקדימה היא שלו…
זכרו:
זכות קדימה מקבלים ולא לוקחים.
החלפת גלגל בתקר
סדר הפעולות לביצוע:
- 1. נמקם את רכבנו בבטחה במישור ככל האפשר, נוודא שבלם יד מורם וידית הילוכים ב-P, נדליק אורות מצוקה ונלבש אפוד זוהר.
- נעמיד משולש אזהרה מאחורי הרכב ונשים מעצור כלשהו באחד הגלגלים בצד המקביל לצמיג עם התקר.
- נוציא את גלגל הספייר ונשכיב אותו על הרצפה ואת כלי הנהג יחד איתו, נוריד את צלחת הנוי (טסה) שעל הצמיג עם התקר.
- באמצעות המפתח המתאים (מוט המותאם לברגים/אומים בגלגל) נשחרר מעט ולא עד הסוף את הברגים שימו לב: הסיבוב יהיה נגד כיוון השעון.
- נמקם את הג’ק באיזור המסומן (מסומן על הרכב וגם בספר רכב) ונתחיל להרים את הרכב עד שהגלגל באוויר כ- 15 ס”מ בערך.
- נסיר את הברגים (אומים) באופן מלא. נשחרר/נוציא את הגלגל כשהידיים תופסות את הגלגל בשעה 4 ו-8 (כך שאם חלילה הרכב ייפול אנחנו לא נפגע).
- נמקם את הגלגל ספייר כך שהפינים שעל צלחת הגלגל יבלטו/יצאו מהחורים שעל הגלגל.
- נסגור את הברגים (בכיוון השעון) מעט עד שהברגים יתפסו בצורה מספקת את הגלגל.
- נוריד את הרכב עד למגע עם הכביש ונחזק את כל הברגים באופן מלא וסופי.
טיפול ברכב ובדיקת צמיגים
חשוב להקפיד על ביצוע טיפול תקופתי לרכב בזמן.
זמן הטיפול נקבע תמיד לפי הוראות היצרן.
כיום ברכבים החדשים מערכות הרכב מתוכננות כך שמערכות הרכב יתריעו על כל תקלה,
יחד עם זאת, אם שמעתם רעש חריג ויוצא דופן ברכב, או התנהגות חריגה של הרכב במקרים/תנאים מסוימים, אל תקלו ראש – קחו את הרכב לבדיקה במוסך.
וודאו כי הצמיגים ברכב עם לחץ אוויר מתאים – מומלץ לוודא לחץ אוויר ולמלא בהתאם אחת לחודש.
קביעת מידת לחץ האוויר הרצוי בצמיגים תהיה תמיד לפי הוראות היצרן.
את ההוראה תוכלו לראות לרוב כמדבקה על משקוף דלת הנהג, או על דלתית הדלק ובספר הרכב.
נהיגה זהירה: בלילה ובגשם
בעת נסיעה בלילה ו/או בגשם חשוב שנוודא טרם נסיעתנו את תקינות הרכב בדגש על:
צמיגים, מגבים, ואורות.
מומלץ וחשוב לתכנן את הנסיעה מראש ולנסות לצפות מראש את האתגרים שעלולים להופיע בדרך.
חשוב כמו תמיד, אבל עכשיו ביתר שאת:
- לא נשתמש בטלפון הנייד במהלך הנסיעה.
- נזכור להימנע מכל הסחות הדעת שעלולות להפריע לריכוז ולרצף הנהיגה הבטוחה.
- זמן התגובה קטן כשהכביש רטוב, או שהראות לקויה, לכן נקפיד על שמירת מרחק גדול יותר מאשר ביום או כאשר לא גשום.
- נמנע מהאצות ובלימות פתאומיות.
- נבצע פניות במשנה זהירות, תוך האטת הרכב.
- נפעיל ונשתמש במערכות “הפשרת אדים” קדמיים ואחוריים במידת הצורך.
התנהלות בתאונות דרכים
התאונה כבר ארעה, את הגלגל לא ניתן להשיב לאחור, אז:
- קחו נשימה עמוקה, הישארו ממוקדים… כבו את הרכב, הפעילו 4 מאותתים וצאו רגועים ככל האפשר, השתדלו לא להאשים וגם לא להודות באשמה.
- בדקו שכל הנוסעים בריאים ושלמים, לבשו אפוד זוהר, הציבו משולש אזהרה כך שיראה לפחות כ- 100 מטר מרכבכם, צלמו את הרכבים מכל זווית אפשרית כולל את מקום התאונה.
- במידה ואין נפגעים – דאגו לפנות את הרכב (אם אפשר) לשולי הכביש.
- במידה וחלילה יש נפגעים – צרו קשר עם המשטרה, מגן דוד אדום ובמידת הצורך מכבי אש.
אין להזיז את הרכבים וחובה להמתין להגעת המשטרה ולפעול לפי הנחיות המשטרה. - קצין הבטיחות בתעבורה תמיד לשירותכם, לכן מומלץ לעדכן אותו בזמן אמת.
החלפת פרטים בין הנהגים המעורבים בתאונה
חשוב שיהיו בידינו צילומי מסמכים ופרטים של הנהג והרכב המעורב בתאונה
- רישיון רכב
- ביטוח חובה
- רישיון נהיגה
- מספר טלפון נייד
- וודאו שהמסמכים והפרטים תואמים לנהג ולרכב
- וודאו שהמסמכים בתוקף.
- זכרו: אין צורך להיכנס לעימותים, במידה והנהג אינו מוכן למסור את הפרטים שלו,
רשמו את מספר הרכב שלו
חשוב שיהיה.. מספרי טלפון וחירום
100 – משטרת ישראל
2120 * – נתיבי ישראל (נת”י)
6116 * – כביש 6
5424 * – מנהרות הכרמל
8541 * – נתיבי איילון
1230 – ידידים
6102* – חוצה צפון
101 – מד”א
שמרו על עצמכם ובני ביתכם!
לשירותכם תמיד,
בברכת נסיעה נעימה והגעה בטוחה !
קציני בטיחות בתעבורה
לופו ניהול ציי רכב